CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

neděle, května 15, 2011

Stmívání (The Twilight saga #1)

česká verze
Autor: Stephenie Meyer
Český název: Stmívání
Originální název: Twilight
Knižní série:  The Twilight saga (#1)
Žánr: sci-fi a fantasy, romance
Anotace (Egmnont):
Isabella Swanová se stěhuje do Forks, městečka ve státě Washington, kde neustále prší. Zdá se jí, že na světě neexistuje nudnější a beznadějnější místo – až dokud nepotká tajuplného a přitažlivého Edwarda Cullena, který doslova obrátí její život vzhůru nohama. Do Isabellina příjezdu Edward úspěšně tajil před obyvateli městečka svou upírskou osobnost. Ale nikdo není v bezpečí, zvláště Isabella, člověk, který je Edwardovi nejdražší. Milenci však balancují na ostří nože – mezi touhou a hrozným nebezpečím.

Nakladatelství: Little, Brown and Company (EN), Egmont (CZ)
Vazba: paperback
Počet stran: 498 (EN hardcover), 408 (CZ)
Vyšlo v USA: 2.10.2005
Vyšlo v ČR: 11.2005
Oficiální stránky knihy: zde
Oficiální stránky autora:   zde

Krátce: Já chci tady takového Edwarda...

Můj názor (obsahuje SPOILERY):
Ehm... jelikož už je to strašně dávno, co jsem tu knihu četla, nebudu zacházet do detailů.  Ovšem musím se přiznat, že právě tato kniha odstartovala mé šílenství po romantických knížkách. Všechno to začalo tím, že v BRAVU psali o právě vycházejícím filmu Twilight. A měl velké ohlasy. Řekla jsem si, proč ne? A už se dívala na příšernou kinoverzi. Z neznámých důvodů mě ten film nadchl (ne, Pattinsonem to nebylo, upřímně nechápu, co na něm ty fanynky vidí). Okamžitě jsem si našla knihu on-line a už to jelo.
Zhruba dvě celé odpoledne po škole jsem strávila sezením na zadku u počítače čtením této knihy. Nějak mě nechtěla pustit.
Děj začíná tím, že se Bella stěhuje za svým tátou do mokrého městečka Forks ve státě Wahington (jak nečekaný začátek, co?).  Některé pasáže byly poněkud nudné, ale to jsem neřešila. Film mě přeci nadchl, knížka musí být také skvělá. Začíná chodit na místní střední školu a poznává nové lidi. Samozřejmě takovou tu typickou partičku - drbnu, tichou šprtku (promiň Angelo, jinak jsi skvělá), mrchu, kluky žádající o pozornost... a Culleny.
Následuje několik pasáží typu: "Strašně mě to k tobě táhne, jsi tak záhadný." "Drž se ode mě dál, je to pro tvoje dobro." "Nemůžu si pomoct, přitahuješ mě." "Bude lepší, když se ode mě budeš držet dál." "Znám tvé tajemství a i přesto mě stále přitahuješ." "Jsem nebezpečný, ale taky mě přitahuješ."
originální verze
Někde mezitím Edward (o němž je celou dobu řeč) málem zabíjí Bellu, protože mu voní tak, jako žádný jiný člověk, a tak na nějakou dobu mizí pryč. Bella je zmatená a má vztek... co mu udělala? Pak se Edward znovu objevuje ve škole a zachraňuje Belle život před umačkáním dodávkou. Později taky před skupinkou úchylů. V té chvíli se Bella začíná domakávat jeho tajemství, dozvídá se, že čte myšlenky. A nakonec taky to, že je upír. Celá jeho rodina. Edward jí vysvětluje, že on a celá jeho rodina jsou upíři vegetariáni. Že se živí zvířecí krví a díky tomu mohou žít civilizovaně a pohybovat se mezi lidmi. Jsou to upíři, kterým se barva očí mění dle dostatku krve, kteří se na sluníčku třpytí, jsou tvrdí jako skála, rychlí a já nevím co ještě... Gratuluji Steph, za takovou fantazii.
Cullenovi se skládají ze sedmi členů. Carlisle, který je odolný vůči lidské krvi a pracuje jako velevážený doktor v místní nemocnici. Jeho družka Esmé, která je pro všechny jako matka. Emmett, hrozivý hromotluk s neuvěřitelným smyslem pro humor (do toho Emmette!), jeho milá, krásná Rosalie (která není vůbec milá), Jasper, "nejmladší vegetarián" ovládá schopnost (aka dar) vycítit a ovládat emoce druhých a jeho malinká Alice (kterou si prostě musíte zamilovat) která vidí budoucnost na základě rozhodnutí očitých jedinců.
Následuje upíří baseball, který jsem si při čtení představovala podle filmu a příchod záporáků. Jeden z nich má zálusk na Bellu. Začíná lov. Cullenovi odvážejí Bellu do Phoenixu, kde ji i přes všudy přítomné sluneční světlo nazází onen záporák. Málem ji zabil, ale na scénu přichází Edward a poté i zbytek Cullenů. Co myslíte, jak ta scéna skončí? Samozřejmě, že ji zachrání. Ovšem mám dojem, že při těchto scénách jsem brečela, ale už si to moc nepamatuju :D.
A jako konec tu máme stužkovanou se slaďoučkým koncem (ačkoliv celá ta kniha je sladká) a je to.
Samozřejmě u mě nastala jakási Twilight horečka, která mě donutila si za peníze z vysvědčení koupit zbývající 3 díly. Zrovna vycházel Rozbřesk, takže jsem to měla pěkně pohromadě.

Toto nadšení se mě drželo opravdu dlouho a já Stephenie obdivuji za to, že dokázala vytvořit tento nový svět, který naprosto zachvátil ten stávající. Doslova. Poklona. Ale kdybych si ty knihy měla číst teď, už by mě moc nebrali. Jednak proto, že už je znám skoro nazpaměť, ale také kvůli tomu, že už jsem četla mnoho lepších věcí. Musím ale uznat, že si tato série našla místo v mém srdíčku.

Moje hodnocení:  http://nd04.jxs.cz/341/046/850e3ec86c_76118529_o2.png
Moje hodnocení anglické obálky: http://nd04.jxs.cz/341/046/850e3ec86c_76118529_o2.png
Moje hodnocení české obláky: Imaginary corner

 Oficiální trailer k filmu:


0 comments:

Okomentovat